De oplossing van het downloaddilemma

Het downloaden van films kost de filmindustrie inkomen. Tegelijkertijd heeft deze manier overduidelijk de toekomst.

Een van de belangrijkste dingen die mensen van andere dieren onderscheiden, is cultuur. Het vertellen van en luisteren naar verhalen is een kerneigenschap van onze soort. Het is dan ook niet verwonderlijk dat mensen graag films zien en er een enorme industrie omheen is ontstaan.

Het probleem

Waar dit moeilijk of zelfs onmogelijk wordt gemaakt door de aanbieders, vinden anderen een manier voor de verspreiding van films. Omdat dit buiten de filmmaatschappijen omgaat, kost dit hen inkomen. Dit is een gegeven en ondanks verwoede wettelijke en buitenwettelijke pogingen om dit verschijnsel tegen te gaan, is het onwaarschijnlijk dat de makers en verspreiders van films hier ooit in zullen slagen.

Technische oplossingen zoals drm falen jammerlijk. Het enige dat men bereikt heeft is dat welwillende mensen minder mogen (je mag een gekochte film niet zien op elk middel waar je dat zou willen) en dat de prijs niet daalt (iemand moet het betalen). Afnemers die het niet zo nauw nemen met de regels, hebben van drm weinig last.

Juridische oplossingen slagen evenmin. Sterker nog: het monster van de clandestine verspreiding van films groeit twee nieuwe koppen voor elke afgehakte kop. De verspreiding wordt met elke slag efficiënter.

Twee jaar geleden heb ik mijn verzameling gekochte dvd’s gedigitaliseerd zodat ik ze met mijn nieuwe mediaspeler kon afspelen zonder schijfjes te hoeven verwisselen. De dvd’s staan nu in dozen op mijn zolder en de kast in mijn woonkamer is verdwenen. Erg handig allemaal. Het digitaliseren bleek veel tijd en redelijk wat moeite te kosten, tot ik bedacht dat ik de films in kwestie ook gewoon kon downloaden. In plaats van elke schijf apart te kopiëren, wat ongeveer een half uur per stuk duurde, kon ik volstaan met het opzoeken en aanklikken van de films. In een uur was ik klaar en vier dagen later was mijn verzameling compleet.

Het downloaden van films is kinderlijk eenvoudig en bijna alles is te vinden in elk gewenst formaat. Voor deze dienst betaal ik nog geen tientje in de maand.

Hoewel ik best bereid ben om te betalen voor dit gemak (elke film die ik zou willen zien makkelijk en snel downloaden in elk gewenst formaat), is er geen dienst die dit aanbiedt.

Netflix heeft dit model maar de verzameling die het biedt, benadert nog geen fractie van wat online al beschikbaar is. Via mijn internetaanbieder kan ik op mijn tv direct films kijken maar de prijs is uitzonderlijk hoog (euro’s per film), het aanbod belabberd en de techniek rammelt aan alle kanten omdat de aanbieder alles zo goedkoop mogelijk doet.

Op het moment verdient de filmindustrie in het slechtse geval niets aan niet-geautoriseerde verspeiding van films. Sterker nog: er wordt veel geld besteed aan het bestrijden van de beste verspreidingsmiddelen en het promoten van slechtere middelen.

Het dilemma is dit: filmmaatschappijen willen hun films graag aan zo veel mogelijk mensen verkopen maar niet de regie over de verspreidingsmethode verliezen. Consumenten willen graag zo makkelijk mogelijk films kunnen kopen op een manier en in een formaat naar hun eigen keuze. Er is een duidelijke overlap: partij A wil verkopen en partij B wil kopen dus het ligt voor de hand dat er een oplossing te vinden moet zijn.

Vier elementen komen hier samen:

  • er is een grote behoefte aan veel films;
  • er is een goed, gratis middel dat aan die behoefte voorziet;
  • er zijn zwakke, dure middelen die gebrekkig aan de behoefte voldoen;
  • het sterke middel wordt actief bestreden door de mensen die eraan kunnen verdienen.

 
Ik hou van film kijken en ik hou van gemak en overzicht. Ik ben ook bereid om een redelijk bedrag te betalen voor de films die ik zie. Het vreemde is dat ook al wil ik betalen, mij hiervoor geen makkelijke manier geboden wordt. Ik zou niet weten hoeveel ik moet betalen, aan wie en hoe.

De oplossing

De oplossing lijkt me erg eenvoudig: bied een vergunning voor het downloaden van films. Dit heeft voor zover ik kan zien uitsluitend voordelen:

  • De bestaande infrastructuur hoeft niet te worden veranderd.
  • De bestaande infrastructuur hoeft niet te worden bestreden.
  • Er hoeft geen nieuwe infrastructuur te worden ontwikkeld.
  • Voor de inning van de vergunningskosten hoeft geen waterdicht stelsel te worden ontwikkeld: elke verkochte vergunning is 100% winst want in de vorige situatie ontvingen de makers en geautoriseerde verspreiders van de films helemaal niets van de gebruikers van het sterke systeem. Je hebt ook geen opsporing van fraudeurs nodig.
  • De filmvoorraad hoeft niet te worden gevuld want vrijwel alles is al online.
  • De leverancier is niet aansprakelijk voor garantie (bv. bij een niet goed werkende download).
  • De beste kwaliteit is zo goed als gegarandeerd door een al bestaand stelsel (kudo’s, koekjes, bedankjes, enz.). Dit bewijst zich al jarenlang. Het werkt prima.

 
Ik stel voor om een nieuwsgroepenvergunning in het leven te roepen. Dit zijn de voorwaarden:

  • Er komt een vergunning voor nieuwsgroepengebruikers van 50% van de prijs die de aanbieder van de nieuwsgroepen vraagt. In mijn geval is dat ongeveer vier euro per maand.
  • Het uploaden naar nieuwsgroepen wordt niet strafbaar.
  • Het downloaden uit nieuwsgroepen blijft niet strafbaar.
  • De makers en ‘officiële’ verspreiders van films hebben hier geen verantwoordelijkheid in.
  • Na twee jaar bekijken we of we ermee door willen gaan.

 
Volgens mij voldoet een dergelijk systeem aan de eisen van alle partijen. De prijs kan laag blijven omdat er geen investeringen hoeven te worden gedaan én omdat kostbare actieve bestrijding kan worden stopgezet. Deze twee zaken leveren geld op. Deze besparing kan worden ingezet om de prijs laag te houden en zo de consumptie te stimuleren.

Het enige nadeel aan mijn voorstel dat ik kan bedenken, is dat de technische kwaliteit van het aanbod niet gegarandeerd kan worden. Denk aan slechte rips en onjuiste of ontbrekende ondertitelingen. Deze problemen bestaan nu echter ook en voor zo’n 95% van alle downloads is dit niet aan de orde. Ik moet de eerste online commerciële contentaanbieder nog zien die nadoet.

2 Comments

  1. Alois de Croon

    Interessant, betekent o.a. voor de industrie,

    1) dat ze er samen uit moeten komen wie wat krijgt..
    Nu is het zo dat er ofwel contracten worden gesloten voor hun content of
    de content zelf verkopen per download of fisieke drager zoals dvd

    2) eenmaal uitgebracht wereldwijd voor iedereen toegankelijk.
    Geen regionale lanceringen meer bijv. Eenmaal op internet is het voor iedereen beschikbaar.

    • Kapitein Vorkbaard

      Dankjewel voor je reactie, Alois.

      Vbw punt 1: daar heb je gelijk in. De redenen waarom ik denk dat dat geen probleem is, is omdat dat nu ook al zo is bij Buma/Stemra en omdat alles wat er te verdelen is, pure winst is. Je zou met steekproeven kunnen werken om een verdeelsleutel te bepalen. Contracten per distributeur (deals met verschillende kanalen, bv. iTunes) kunnen wat mij betreft gewoon blijven. Meer keuze = beter.

      Punt 2: ik heb hier geen cijfers over maar ik geloof dat het regiosysteem tòch een beetje op zijn retour is. Dat is dus ook niet meer zo relevant.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Back to Top